1778 decemberében a Münchenben tartózkodó Mozart üzenetet kap arról, hogy Salzburg
érseke udvari orgonistává nevezné ki a megürült helyre. Az előzetes megállapodástól
eltérően mindössze évi 450 forintos javadalmazással 1779. január 17-én került
sor az okirat kiállítására, amelyben Hieronymus érsek megbízta a Székesegyháznál
és az Udvarnál ellátandó feladatok lelkiismeretes végzésére. E szolgálat jegyében
készült el 1779. március 23-ára egy Salzburg környéki Mária szobor évenkénti megkoronázási
ceremóniájához írt C-dúr miséje szólóénekesekre, kórusra és zenekarra. (Krönungsmesse).
A mű érdekessége, hogy Mozart - néhány más egyházzenei művéhez hasonlóan
- a zenekar vonósszekciójában nem alkalmaz mélyhegedűt. A hagyományos szertartást
mindenben követő kompozíció tételei közül a Kyrie fenséges dallamvilágával,
a Glória elsöprő lendületével emelkedik ki. A Credóban a kórus által formált
nyugodtabb zenei szövetet a hegedűket próbára tévő igen gyors lüktetésű
zenekari ,,csipke'' díszíti. A Sanctusban megformált lassú-gyors változást a Benedictus
ariosója oldja fel. A méltóságteljes Agnus Dei végén a hagyományos mozarti finálé
elemeit fedezhetjük fel.